Jak opowiedzieć swoją historię?

0
668

„O nas”, „O firmie”, „Kim jesteśmy?” – bez względu na to, jaką nazwę przyjmie ta zakładka, odgrywa ona istotną rolę na stronie każdej firmy czy bloga. Niestety, opis, którego celem jest informowanie odwiedzających o tematyce witryny czy oryginalna prezentacja produktów i usług, najczęściej nie spełnia swojej zasadniczej funkcji. A przecież istnieje możliwość stworzenia ciekawych i jednocześnie zoptymalizowanych pod kątem SEO treści na WWW. Jak więc napisać zakładkę „o nas”, aby skutecznie pozyskiwać klientów?

„Zakładka o nas” – najczęstsze błędy

Bez względu na to, czy dotyczy to małych firm czy wielkich przedsiębiorstw, zakładka „o nas” należy często do treści na stronie o najniżej jakości. W większości przypadków opisy te przybierają formę wirtualnej gabloty, za pomocą której marka chwali się wyłącznie zdobytymi nagrodami czy odznaczeniami. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby autorzy tych tekstów nie zapomnieli o samych odbiorcach. Jednym z głównych celów zakładki „o nas” jest przekonanie czytelnika do zakupu produktów lub skorzystania z naszych usług. Dlatego wiele marek zawiera w niej informacje typu: jak długo firma funkcjonuje na rynku, jakich klientów obsługuje i w ilu to branżach się specjalizuje. Niestety, przesadne przechwalanie może okazać się nienaturalne. Ponadto, ciągnąca się lista naszych osiągnięć nie zainteresuje zbytnio odbiorcę.

Drugim, wielokrotnie powtarzającym się błędem jest używanie nic niewnoszących zwrotów marketingowych. „Wysoka jakość”, „pełen profesjonalizm”, „przystępna cena”, „satysfakcja klienta”… Która firma nie „zachęca” swoich potencjalnych klientów tego typu sloganami? W efekcie, prawdopodobieństwo, że opis naszej konkurencji odnosi się do tych samych atutów co nasze, jest naprawdę duże. A zakładka „o nas”, tak jak wszelkie inne treści na www, mają mówić o tym, co nas wyróżnia. Jeśli już piszemy, że nasz produkt odznacza się niepowtarzalną jakością, poprzyjmy to konkretnymi dowodami. I powiedzmy o tym internautom za pomocą unikalnych treści.

Poza nadmiernym przechwalaniem i brakiem konkretów, innym poważnym problemem jest zbyt oficjalny styl oraz anonimowy charakter. Oczywiście, wiele zależy od branży w której działamy, a tym samym od kwestii: jak określić grupę docelową. Niemniej, nagminnym problemem pojawiającym się w tego typu opisach jest zbyt formalny ton. W efekcie czytelnik nie może poznać osobowości firmy, a tym samym nabrać do niej potrzebnego zaufania, a nawet sympatii.

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Jak napisać zakładkę „o nas”?

Pracownik czy copywriter odpowiedzialny za tworzenie tego opisu, powinien pamiętać o kilku zasadach:

  • Storytelling – przytaczanie historii firmy nie powinno przybierać znanej wszystkim formy. Mowa o długiej ścianie tekstu, przepełnionej suchymi faktami, które nie wzbudzają zainteresowania czytelnika. Skuteczniejszą formą jest sięgnięcie po metodę storytellingu, która opiera się na stworzeniu jakiejś opowieści, odwołującej się do emocji odbiorcy.
  • Skupienie na odbiorcy – zamiast niekończącego przechwalania się, warto zwrócić większą uwagę na samego czytelnika. W pierwszej kolejności musimy się zastanowić do kogo kierujemy treść i co może być dla tej grupy ważne. Oczywiście możemy wymienić swoje największe atutu i osiągnięcia, ale w taki sposób, aby pokazać odbiorcy korzyści, jakie płyną dla niego z tego tytułu. Prościej rzecz ujmując: musimy odpowiedzieć mu na pytanie, co otrzymuje w zamian za to, że skorzysta z oferty firmy o tak bogatym doświadczeniu i kwalifikacjach.
  • Nieszablonowe podejście – współcześnie niemal każda firma posiada swoją stronę internetową, dlatego celem treści na WWW jest wyróżnienie naszej marki spośród konkurencji. Warto więc zrezygnować z oklepanych sloganów typu: „Gwarantujemy stuprocentowe zadowolenie klienta”, na rzecz oryginalnej narracji. Tylko w ten sposób zachęcimy odbiorcę do skorzystania z oferty i śledzenia naszej działalności. Oryginalna prezentacja naszych produktów czy usług zaprowadzi nas do skutecznej sprzedaży.
    Przyjazny styl – zbyt długie i patetyczne zdania nie trafią do większości internautów. Podobnie jest z nadmiarem ozdobników. Określając grupę docelową, warto zastanowić się również czy nie lepiej zwracać się do odbiorcy bezpośrednio. Podczas tworzenia zakładki „o nas”, która ma się odwoływać do emocji potencjalnego klienta, zdecydowanie warto budować zdania w stronie czynnej.
  • Warstwa wizualna – jeśli już tworzymy nieco bardziej obszerne opisy, warto unikać powstawania ścian tekstu. Dla komfortu czytelnika możemy stosować nagłówki, wypunktowania czy ciekawe grafiki.

Opis na stronie głównej a SEO

Na koniec warto wspomnieć, że zakładka „o nas” pełni jeszcze jedną ważną funkcję. Mowa o pozyskiwaniu ruchu na stronę za pomocą odpowiednio dobranych słów kluczowych oraz przekazywaniu mocy pozycjonującej do innych podstron, w sytuacji gdy opis jest częścią strony głównej. Struktura tego typu treści powinna więc być przyjazna zarówno dla ludzi, jak i algorytmów wyszukiwarek. Tekst do zakładki „o nas” powinien zawierać jednocześnie frazy kluczowe wybrane do pozycjonowania, jak również powstać w oparciu o reguły content marketingu. Mając to na względzie oraz wszystkie opisane wcześniej zalecenia, warto to zadanie powierzyć doświadczonemu copywriterowi.

Jak długi powinien być opis do zakładki „o nas”? Teoretycznie, im dłuższy, tym większe są możliwości w umieszczaniu słów kluczowych. W rzeczywistości powinniśmy tworzyć teksty, które przez swoją obszerność nie będą odstraszać czytelnika. Optymalnym rozwiązaniem jest opis na około 2-3 tysięcy zzs.