Kampania „10 dowodów”

0
155

Trwa kampania Samorządu Województwa Wielkopolskiego – ALKOHOL KOBIETY TRAKTUJE GORZEJ*, znana również jako kampania „10 dowodów”. Jak zapowiadali twórcy, jest to przedsięwzięcie kilkuetapowe. Pierwsza część realizowana w formie zagadkowego teasera (zwiastuna) z udziałem Jacka Braciaka jest już za nami. W fazie revealu, czyli odkrycia tematu przewodniego kampanii, pojawiła się z kolei Anna Dereszowska, wygłaszając główne hasło akcji. Co dalej?

Wraz z początkiem września rozpoczął się wyczekiwany przez wielu edukacyjny wymiar kampanii. To przede wszystkim mocny akcent informacyjny – przekaz jest wielokanałowy, funkcjonuje w telewizji, radiu i internecie. Pojawiają się kolejne znane głosy i twarze, a całość opiera się na trzech mocnych punktach. Komunikaty stają się znacznie bardziej przystępne.
Nowe ambasadorki?

Podczas etapu edukacji głos przejmują kobiety. Ujawnione zostały kolejne ambasadorki kampanii. Są nimi Sylwia Gruchała i Olga Kalicka. Wraz z Anną Dereszowską pojawiły się w nowych spotach wideo, wyjaśniając dlaczego alkohol traktuje kobiety gorzej. Poruszają one podstawowe aspekty biologiczne związane z nadużywaniem alkoholu przez kobiety oraz kwestie dotyczące picia ryzykownego i szkodliwego. Ich sylwetki znaleźć można m.in. na kanale YouTube kampanii. Czego dowiadujemy się od ambasadorek akcji?

Anna Dereszowska przekonuje, że nie trzeba być dobrym w naukach ścisłych, by pić bezpiecznie alkohol – wystarczy znać własną chemię.

Sylwia Gruchała ostrzega, że alkohol zawsze będzie próbował nas złamać.

Olga Kalicka tłumaczy, że choć alkohol może i jest skrajnie demokratyczny, to także i skrajnie niesprawiedliwy.

Charakter kobiecego uzależnienia

Poprzez sylwetkę Jacka Braciaka przybliżona zostaje specyfika kobiecego uzależnienia od alkoholu. Kreacje, w ramach których aktor bawił się kobiecymi akcesoriami wyciąganymi z torebki, w etapie edukacyjnym zostają wytłumaczone, a odbiorcy poznają prawdziwe powody pojawienia się konkretnych atrybutów. Przymierzanie przez Braciaka okularów, malowanie ust i przeglądanie zawartości torby nie jest już jedynie prześmiewczym gestem – czynności te nawiązują do prawdziwych historii, jakimi z twórcami kampanii dzielili się terapeuci i pacjenci terapii leczenia uzależnień.

Scena 1 – OKULARY: „Miałam kilka peruk i par okularów, by w lokalnym sklepie nie skojarzyli ze mną moich alkoholowych zakupów. Wydawało mi się, że uda się mi ukryć”.

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.


Scena 2 – SZMINKA: „Podczas terapii stosuję zabieg: proszę pacjentki, by mi pokazały swoje zdjęcia sprzed dwóch lat, roku, kilku miesięcy. Żaden makijaż nie ukryje szkód, które alkohol wyrządził twarzy”.

Scena 3 – TOREBKA: „Złapałam się na tym, że kupując nową torebkę sprawdzałam, czy zmieszczą się tam trzy puszki piwa i czy jest kieszonka – nie na telefon, taka szersza, na małpkę”.

Wyznania te pokazują, jak bardzo wstydliwy dla kobiet jest problem nadużywania alkoholu oraz jak krytycznie społeczeństwo postrzega pijącą kobietę. Przedstawiają dobitnie stopień napiętnowania uzależnionej kobiety oraz jej stosunek do samej siebie i swojego nałogu.

Policz się z nim!

Ostatni element edukacyjnej układanki stanowi dedykowana kampanii aplikacja mobilna. Umieszczone w niej funkcjonalności wspierają bezpieczne spożywanie alkoholu przez kobiety. Alkulator (bo tak nazywa się aplikacja) stanowi narzędzie, którego zadaniem jest pomóc kobietom utrzymać kontrolę nad spożywanymi porcjami alkoholu. Główne funkcjonalności aplikacji służą do łatwego sprawdzania, ile porcji alkoholu jest w konkretnym drinku, kontroli nad dzienną ilością wypijanego alkoholu oraz prowadzenie dzienniczka spożycia, który jest najlepszym narzędziem do autodiagnostyki swojego profilu picia.
Wkrótce na terenie wybranych miast Wielkopolski zrealizowana zostanie także akcja ambientowa, polegająca na edukowaniu osób spożywających alkohol w popularnych klubach lub barach o tym, ile to jest jedna porcja standardowa alkoholu, jakie są bezpieczne limity spożywanego alkoholu oraz jak sprawdzić, ile porcji standardowych jest w jednym drinku.
Wszystkie materiały edukacyjne dystrybuowane są na terenie województwa wielkopolskiego w formie ulotek i plakatów. Można je znaleźć także na Facebooku i Instagramie kampanii oraz na stronach internetowych w postaci banerów. Aplikacja dostępna jest bezpłatnie w sklepach Google Play i AppStore.

Więcej informacji na temat kampanii dostępnych jest na stronie www.10dowodow.pl oraz na fanpage akcji https://www.facebook.com/10dowodow/.

* Kampania społeczna ALKOHOL KOBIETY TRAKTUJE GORZEJ realizowana jest na zlecenie Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Swym zasięgiem obejmuje przede wszystkim województwo wielkopolskie, a dotyczy ryzyka i szkodliwości picia alkoholu przez kobiety. Kampania trwa od początku sierpnia do końca września br. Finansowana jest z „kapslowego”, czyli ze środków pochodzących z opłat za wydawanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu.