Love of music

0
475

Festiwali nie brakuje. Kiedy zacząć pracę nad kolejną edycją? Albo od czego zacząć, jeżeli festiwal chcemy zorganizować po raz pierwszy. Korzystajmy z doświadczeń innych. I uczmy się na cudzych błędach.

Na pytanie, kiedy zacząć pracę nad kolejną edycją? Najlepiej następnego dnia po zakończeniu aktualnej lub jeszcze ostatniego, podczas trwającej właśnie edycji. Podziękowania dla sponsorów i artystów, gości i zaangażowanych osób, zaproszenia za rok są jak najbardziej na miejscu. Właściwie to są konieczne. Wyobraźmy sobie, gdyby Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy nie pracowała systematycznie nad Woodstockiem. Co prawda po tylu latach z pewnością wierni woodstokowicze i tak przyjechaliby na festiwal, ale nie wszyscy organizatorzy mogą pochwalić się tyloma głośnymi edycjami swojej imprezy. Jednak skoro zbliża się Bielska Zadymka Jazzowa to może o kilku festiwalach jazzowych.

Festiwale jazzowe w Polsce mają naprawdę długą tradycję. Znakomity Jazz Jamboree Festival to już kultowe wydarzenia dla fanów jazzu, które odbywa się od 1958 roku. Organizatorem festiwalu jest Fundacja Jazzarium. Mówiąc o najważniejszym polskim festiwalu i jednej z najstarszej imprezie cyklicznej (w sumie starsze są Krakowskie Zaduszki Jazzowe) to szkoda, że na stronienie ma działu o nas, historia. Miejsca, gdzie można byłoby przeczytać więcej wiadomości o jego ciekawej historii, o artystach, którzy tworzyli to wydarzenie na przestrzeni lat. Sponsorów brak.

Prawdziwy weteran wśród festiwali to Jazz nad Odrą, który odbywa się we Wrocławiu od 1964 roku na razie zmienia stronę dla nas. Poczekamy na rezultaty.

Bielska Zadymka Jazzowa, która już w lutym, odbywa się od 1999 roku. Dobrze, że nie zostały pominęte informacje dotyczące choćby wyboru terminu festiwalu. Dlaczego jazzowa zadyma zimą? Przypomniani są również laureaci konkursu skierowanego do młodych muzyków, który odbywa się od czternastu lat. Jeżeli ich kariera dalej rozwija się to jest to dobra wiadomość dla organizatorów. Są sponsorzy, ale nie atakują miłośników muzyki.  Na profilu też wyeksponowana jest głównie Grupa Lotos. Zresztą można sprawdzić http://zadymka.pl/. Koncerty są biletowane a chętnych nie brakuje.

Plenerowy Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz na Starówce, który odbywa się od 1994 roku też nie może liczyć na brak zainteresowania, tym bardziej, że wstęp na koncerty jest bezpłatny, ale bez właściwych działań, nawet otwarta impreza nie przyciągnęłaby tłumów. Dlatego tak ważne są systematyczne działania z zakresu public relations. Na stronie internetowej znajduje się osobny dział Sponsorzy. I organizatorzy dobrze podkreślają pewną jej unikatowość: „To jedyny tego typu plenerowy festiwal jazzowy w Polsce adresowany do szerokiej publiczności o bezpłatnej formule” ( tutaj można spojrzeć http://www.jazznastarowce.pl/index.php?a=festiwal-jazz-na-starowce-info).

Komeda Jazz Festival jest organizowany od 1995 roku. Uboga jest strona tego festiwalu. Trzeba się długo wpatrywać, aby domyślić się, kto jest sponsorem tego wydarzenia przynajmniej ostatniej edycji. A to wspaniałe wydarzenie, na którym nie brakuje znakomitych artystów. Na pewno plusem są plakaty z poprzednich edycji, które można zobaczyć.

Co zrobić, aby festiwal się udał?

Jak najlepiej wykorzystać wizerunek artysty i jego reputację. Ta druga rzecz przyda się, gdy mowa jest o uznanym twórcy. Na Młyn Jazz Festival przyjeżdża Marcus Miller i organizatorzy jako pierwszego wykonawcę podali właśnie jego. Ale jeżeli na nasze wydarzenie nie przyjeżdża Marcus Miller, jak na letni Młyn Jazz Festival to przedstawmy jak najlepiej można naszych artystów. Powiedzmy, jakie konkursy wygrali, z kim nagrywali płyty, u kogo mieli gościnne występy, z kim współpracowali. Warto robić to oszczędnie. Nie musimy redakcjom zapychać skrzynki pocztowej. Zadbajmy o stronę internetową i przekaz w mediach społecznościowych. Mamy własne kanały komunikacji, które można świetnie wykorzystać.

Można powiedzieć, że sponsorowanie kultury należy wciąż do najrzadziej praktykowanych, chociaż przypisuje się mu (…), rosnące znaczenie w świadomości społecznej (Krystyna Wójcik, Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2015). Lotos i organizatorzy Bielskiej Zadymki dobrze to rozumieją. Biletów już niewiele zostało. Mimo że sponsorowanie kultury wymaga dużego namysłu i kompetencji to widać nie brakuje osób, które potrafią połączyć cele sponsora i organizatora.

Na zakończenie

Na stronie Newport Jazz, a dokładnie tutaj http://www.newportjazz.org/info można sprawdzić co jest dozwolone na tym festiwalu. Wśród kilku punktów jest m.in. dobre nastawienie, otwarty umysł i miłość do muzyki. Już pomijając wszystkie plany od prawdziwej miłości do muzyki trzeba zacząć planowanie i organizowanie festiwalu, bo napięć i trudnych sytuacji od pomysłu do jego finału na pewno żadnej ekipie nie brakuje. Może znany dyrektor artystyczny pomoże w szukaniu złotego środka. Najlepszym organizatorem zdarzą się literówki w materiałach prasowych, ale wyrozumiały osoby z wydawnictw, które obejmą patronat nad naszym wydarzeniem wybaczą nam, jeżeli współpraca będzie układać się pomyślnie. Jeżeli ktoś nie pojawi się na konferencji prasowej nie szalejmy, że nam się nie powiodło. Przygotujmy dobre materiały dla mediów. Otwartych sponsorów też warto docenić, mogli wydać pieniądze na inne wydarzenie. I publiczność, bo festiwal to nie tylko spełnienie naszych ambicji. Kaprysy artystów. A kto powiedział, że wszyscy artyści są kapryśni. Komunikacja odbywa się nie tylko na linii organizatorzy – publiczność. I o wszystkie te kanały komunikacji i przekazy trzeba zadbać. Wiele grup, wiele wymagań, ale i dużo satysfakcji ostatniego dnia. To pozytywne zmęczenie zachęci do zmagania się z kolejnymi trudami przy następnej edycji.