Rozwój sztucznej inteligencji to także wielka szansa dla chatboxów

0
521

Przedsiębiorstwa zmagają się z coraz większą presją ze strony wymagającej klienteli – świadomych prosumentów. Działy obsługi klienta muszą błyskawicznie odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy, przy czym jakość serwisu nie może ucierpieć. Idealnie, gdyby także w tym samym czasie udało się pozyskać nowych klientów. Dla ludzkiego działu obsługi klienta może być to ciężkie zadanie, ale co jeśli zespół wesprze chatbox? Najprościej ujmując, chatbox to miniprogram komputerowy, który może prowadzić rozmowę z użytkownikiem w języku naturalnym, rozumiejąc intencje rozmówcy. Dodatkowo, chatbox wspiera się sztuczną inteligencją, aby lepiej rozumieć kontekst rozmowy. Chatbox osadzony jest w komunikatorach, takich jak np. Facebook Messenger, Skype lub WhatsApp czy też po prostu na stronie internetowej.

Głównymi czynnikami, które wspierają dynamiczny rozwój chatboxów są: automatyzacja, rozwój sztucznej inteligencji, coraz silniejsza dominacja aplikacji typu Facebook Messenger, WhatsApp czy też WeChat na mobilnych urządzeniach oraz dramatyczny spadek kosztu uruchomienia chatboxa w firmie. Pod względem zaawansowania chatbox jest dużo prostszy do opracowania i wdrożenia niż aplikacje mobilne. W ostatnich latach technologiczni giganci, tacy jak IBM, Microsoft, Facebook i Google, bezpłatnie udostępnili zaawansowane narzędzia programistyczne w ramach wolnego dostępu. W efekcie okazało się, że stworzenie niezwykle efektywnego chatboxa bazującego na sztucznej inteligencji i zrozumieniu języka naturalnego – jest na wyciągnięcie ręki. Jeśli dodać do tego fakt, że już dwa lata temu Facebook i Microsoft ogłosiły, że rozwijanie chatboxów jest ich długoterminową,strategiczną inicjatywą, to faktycznie robi się poważnie.

Zgodnie ze swoją deklaracją długoterminowej strategii, Facebook umożliwił programistom tworzenie własnych botów na aplikacji Messenger. Wówczas wiele firm skorzystało z możliwości dodatkowej komunikacji z klientem, co zaowocowało pojawieniem się kilku ciekawych przykładów na rynku. Jednym z nich jest chatbox o nazwie ReMind. Jego zadaniem jest przypominanie nam, co mamy zrobić i w jakim czasie. Koniecznie należy określić, o której godzinie przypomnienie ma zostać do nas przesłane. Bardziej rozpoznawalnym przykładem na naszym polskim rynku jest chatbox firmy ubezpieczeniowej Warta. Jego zadaniem jest udzielanie odpowiedzi na pytania klientów o wsparcie ich we wszelkich procedurach, podpowiadając kolejne kroki. Są to oczywiście bardzo proste przykłady wykorzystania chatboxa. Dużo bardziej zaawansowanym chatboxem może pochwalić się Sephora. Podczas rozmowy z wirtualnym konsultantem potencjalna klientka otrzymuje kompleksową poradę na temat pielęgnacji i makijażu. Przesyła zdjęcie i w odpowiedzi dostaje wizualizację swojej twarzy przy wykorzystaniu kosmetyków, które wirtualny konsultant zarekomendował. Przykład jest o tyle imponujący, że adresuje jedną z głównych obaw związanych z zakupami online: brak fizycznego kontaktu z produktem tuż przed zakupem.

Reasumując: warto interesować się możliwościami biznesowymi chatboxów i ich dostępnością w ramach wolnego dostępu. Dział obsługi klienta otrzyma mocne wsparcie, a klienci obsługę 24 godziny na dobę.