Sponsorowanie kultury

0
441

Działalność kulturalna wciąż należy do rzadko praktykowanych przedmiotów sponsorowania. Zdecydowanie większym zainteresowaniem cieszą się wydarzenia sportowe, chociaż firmy coraz częściej decydują się na wsparcie lokalnych inicjatyw kulturalnych.

Firmy coraz częściej decydują się na sponsorowanie wydarzeń, inicjatyw czy też dłuższych projektów kulturalnych. Chociaż zaangażowanie firm nadal nie jest wystarczające szczególnie w mniejszych miastach. Uczestnictwo w kulturze i sporcie wiąże się ze spędzaniem wolnego czasu, a ten jest coraz bardziej ceniony przez pracowników firm. Liczba przedsiębiorstw, które dostrzegają to powoli rośnie, a menedżerowie bardziej świadomie angażują środki finansowe i przykładają większą uwagę do sponsorowania. Przypadkowość jest systematycznie eliminowana. Oczywiście firmy muszą zaakceptować wolność twórców. Jednak porozumienie przynosi rezultaty każdej stronie.

Nie tak dawno odbyło się już cykliczne wydarzenie Noc Muzeów, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Na co dzień te instytucje kultury nie są głównym tematem wiadomości. Noc Muzeów pozwala ta zmienić oraz zwrócić uwagę, że firmy mogą wystąpić w roli mecenasów sztuki, fundować eksponaty, przekazywać środki finansowe na renowacje dzieł sztuki, czy też wspierać twórców w przygotowaniu wystawy.

Jedną z firm, która wspiera działania lokalnych instytucji kultury jest Sambud-2 z Krakowa. W tym roku dystrybutor stali zaangażował się w przygotowanie wystawy „Huta stanęła. Strajk w Hucie im. Lenina 26 kwietnia – 5 maja 1988” Muzeum PRLu.

Wystawa to prawdziwa opowieść o strajku, który miał miejsce w 1988 roku przekazana za pomocą artystycznego wyrazu. Przez pryzmat protestów nohohuckich robotników zostały ukazane opozycyjne ideały końca lat 80. i przede wszystkim nawiązanie do wciąż aktualnych wartości, które wciąż są aktualne, bo przecież mowa o solidarności, odwadze i lojalności. Jako firma, która od ponad ćwierć wieku posiada siedzibę w nowohuckiej części Krakowa nie mogliśmy nie zdecydować się na wsparcie tego projektu. – tłumaczy Krzysztof Kuklicz dyrektor generalny Sambud-2.

Firma postanowiła wesprzeć Muzeum PRL-u, aby zaznaczyć również swój wkład w przemiany, które zachodziły po 1989 roku. Przy ulicy Łowińskiego, przy której mieści się siedziba główna firmy niewiele zostało już przedsiębiorstw działających w branży stalowej, dlatego Sambud-2 postanowił wesprzeć inicjatywę. Udzielenie wsparcia Muzeum PRL-u a dokładnie wystawie „Huta stanęła. Strajk w Hucie im. Lenina 26 kwietnia – 5 maja 1988”, której kuratorem wystawy była Agata Klimek było przemyślaną i słuszną decyzją.

Firma Sambud-2 K.Stępak i Wspólnicy Spółka jawna to firma z tradycjami, która od ponad 25 lat działa w branży stalowej. To jeden z najstarszych dystrybutorów stali na terenie województwa małopolskiego. Firma została założona w 1992 roku. Od samego początku zajmuje się profesjonalną dystrybucją wyrobów hutniczych.

Być może sponsorowanie kultury stanie się ważniejsze również dla polskich firm a środowisko biznesowe będzie coraz bardziej odpowiedzialne za kulturę i z większym zaangażowaniem będzie się wcielać w rolę mecenasów sztuki. Znaczenie prokulturalnej działalności przedsiębiorstw rośnie – szczególnie wśród młodszego pokolenia. Jednak, aby angażować się w działania kulturalne sami pracownicy i właściciele powinni z niej korzystać. Firma Sambud jak widać nie ma z tym kłopotu.