Z myślą o dzieciach

3 marca 2018
0
1027

Kampanie społeczne, programy społeczne to narzędzia społecznej odpowiedzialności biznesu. Realizowane są zarówno przez fundacje powołane przez firmy, jak i w partnerstwie z zewnętrznymi organizacjami sektora NGO. Co ważne również organizacje branżowe realizują kampanie społeczne.

Kampanie społeczne często podejmują temat m.in. na bezpieczeństwa, zdrowia, czy edukacji, czyli mają zwrócić naszą uwagę na określony problem społeczny. Kampanie to również okazja do kreowania pożądanych relacji między firmą a interesariuszami. To szansa na przekazywanie pozytywnych wartości  i kształtowanie wizerunku zaangażowanej firmy. To również przeciwdziałanie ujemnym zachowaniom. Trudne zadanie zawsze stoi przed zespołem, który odpowiada za działania skierowane do dzieci. Kreatywność, wyobraźnia i odpowiedzialność. To trzy cechy, których nie powinno brakować takiemu zespołowi. Poniżej dwa przykłady, które skierowane są właśnie do dzieci.

Kampanie dla dzieci – edukacja dla bezpieczeństwa

Przykładem działań skierowanych do dzieci jest program Autostrady Wielkopolskiej, która aktualnie prowadzi projekt z myślą o najmłodszych. Dokładnie to Autostrada do Szkoły, który od kwietnia 2017 roku jest prowadzona w województwach wielkopolskim i lubuskim. W swoich działaniach wykorzystuje technologię virtual reality. Dzięki specjalnej aplikacji i goglom VR dzieci przenoszą się na wirtualną ulicę. Tam prowadzone są przez głos ambasadora programu, Jarosława Boberka i rozwiązują zadania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W 2018 roku planowany jest rozwój platformy i wzbogacenie jej o elementy grywalizacyjne dla szkół, które mogą zgłaszać się do udziału w akcji poprzez stronę internetową www.autostradadoszkoły.pl.

Inwestycje infrastrukturalne realizuje spółka STRABAG. Program wspierają w roli partnerów Kulczyk Foundation i Autostrada Eksploatacja SA. Patronami honorowymi programu są Komenda Główna Policji, Rzecznik Praw Dziecka, Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Wielkopolski Urząd Marszałkowski, Lubuski Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Poznaniu.

Rzeczniczka prasowa Autostrady Wielkopolskiej Zofia Kwiatkowska dodaje:

Spółka prowadzi programy społeczno-edukacyjne, które w niekonwencjonalny sposób edukują, bawią i angażują. Stosujemy nowatorskie podejście do społecznej odpowiedzialności biznesu, za cel stawiając sobie kompleksowość, nowoczesność i regionalność. Obecnie realizowana kampania – Autostrada do Szkoły skierowana jest do najmłodszych uczestników ruchu drogowego – dzieci ze szkół podstawowych. Celem projektu jest ich edukacja oraz propagowanie przestrzegania zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego w bardzo niekonwencjonalny sposób. Dzięki platformie edukacyjnej online www.autostradadoszkoly.pl nauczyciele mogą pozyskiwać materiały do przeprowadzania lekcji i ćwiczeń z zakresu bezpieczeństwa na drodze. W szkołach położonych w 2 województwach, które przecina autostrada (lubuskie i wielkopolskie) prowadzimy zajęcia z wykorzystaniem technologii VR przy pomocy specjalnie stworzonej przez nas aplikacji. Do tej pory odwiedziliśmy ponad 60 szkół, do końca kampanii odwiedzimy w sumie 200. Ponadto przy wybranych szkołach realizujemy elementy infrastruktury drogowej wg projektów wypracowanych przez studentów poznańskiej School of Form w ramach współpracy przy programie. Kampania już po kilku miesiącach zyskała bardzo pozytywną opinię instytucji, szkół i przede wszystkim uczniów, a to jeszcze nie koniec. Obecnie pracujemy nad wdrożeniem grywalizacji, która z pewnością jeszcze bardziej zmotywuje szkoły do działania.

Jedz zdrowo

Przykładem kampanii dla dzieci jest również Mamy kota na punkcie Mleka. To kampania promocyjno-informacyjna skierowana do dzieci z klas I-III szkół podstawowych, która prowadzona jest przez Polską Izbę Mleka. Twórcom programu zależy na zachęceniu dzieci do codziennego sięgania po produkty mleczne oraz do nauki zdrowych zasad żywieniowych, ze względu na to, że dzieci w wieku szkolnym nie piją regularnie mleka, a tym samym nie otrzymują odpowiedniej dawki niezbędnego dla rozwoju wapnia. Dlaczego kampania?

Polska jest nadal krajem o bardzo niskim spożyciu mleka w porównaniu z innymi unijnymi krajami – mówi Agnieszka Maliszewska, Dyrektor Polskiej Izby Mleka – dlatego takie kampanie są niezwykle ważne, by kształtować zdrowe nawyki żywieniowe wśród najmłodszych. Jest to tym bardziej ważne, że w internecie mamy ogromny wysyp „specjalistów” od diety najmłodszych, których wiedza opiera się głównie na Wikipedii lub kursach dietetycznych.

W ramach projektu stworzony jest cykl filmików pt. „Opowieści Kota Mleczysława”, pokazujący maluchom m.in. właściwości mleka i produktów mlecznych w sposób ciekawy i zabawny, przez Kota Mieczysława.

Reklama i promocja spożycia mleka jest promowana podczas całego trwania programu poprzez stronę internetową www.kochammleko.pl i artykuły sponsorowane. Planowane są konferencje prasowe w formie mlecznego lunchu oraz wiele innych działań promocyjnych ukazujących rzetelne informacje na temat mleka i produktów mlecznych.

Kampania jest realizowana przez Polską Izbę Mleka we współpracy z Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka, sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.

Efekty działań poznamy po zakończeniu kampanii. Obie mocno angażują jedną grupę, a mianowicie nauczycieli, którzy oprócz obowiązków wynikających z prowadzenia zajęć znajdują jeszcze czas dla swoich uczniów. Czy dla tej grupy prowadzone są kampanie? Raczej nie. Najczęściej rozwiązywane są tylko sytuacje kryzysowe, gdy strajkują.